DTP – Desktop publishing
Zkratka DTP (Desktop publishing) označuje software, který slouží k tvorbě a úpravě digitálních dokumentů předtím, než půjdou do tisku. To může zahrnovat rozvržení a formátování textu na stránce, přidávání nebo úpravu grafiky a mnoho dalších prvků. DTP tedy slouží k tomu, aby byla finální podoba dokumentu vizuálně atraktivní.
Co znamená zkratka DTP a k čemu slouží?
DTP je zkratka pro desktop publishing, což je software používaný pro grafickou úpravu dokumentů určených k tisku nebo veřejné publikaci v digitální podobě. Tento proces zahrnuje správné formátování a rozvržení textu i veškerých grafických prvků dokumentu.
DTP umožňuje větším i menším podnikům publikovat kvalitní a profesionálně vypadající dokumenty i knihy, o které by tradiční vydavatelé nemuseli jevit zájem. Náklady na DTP jsou oproti konvenčním publikačním zařízením výrazně nižší a umožňují snadné použití.
Grafik vytvoří layout, do kterého vloží veškeré texty, grafiku a obrázky. DTP Software využívá grafické uživatelské rozhraní (GUI), aby bylo nastavení pro veškeré úpravy co nejjednodušší a nejpřesnější.
Role desktop publishingu (DTP) v překladu
Finální fáze úpravy v DTP je důležitá zejména v procesu překladu. Vaše čerstvě přeložená brožura, katalog, newsletter, webová stránka nebo jakýkoli jiný dokument může najednou obsahovat přetékající texty, obrázky nevhodné velikosti nebo špatný font písma. To vše je potřeba upravit.
Desktop publishing hraje zásadní roli v každém překladatelském projektu, což je také důvod, proč ho využívají všechny celosvětově známé značky. Tyto značky vědí, že pokud chtějí zachovat standardy, pro které jsou známé, musí být DTP součástí procesu komunikační strategie.
Role grafika v DTP
DTP grafik obvykle pracuje ve vydavatelstvích, reklamních a překladatelských agenturách. Hlavní náplní práce grafika v rámci DTP je úprava formátování textu, obrázků, veškeré grafiky a někdy také jejich přizpůsobení normám a očekávání publika. Barevná schémata, font písma nebo typ obrázků může být nutné upravit tak, aby vyhovovaly cílovému publiku. Do náplně jeho práce spadá:
- Sbírá existující materiály a vytváří konečné rozložení
- V layoutu upravuje grafiku a formátování textu
- Edituje veškerou grafiku, včetně fotografií a ilustrací
- Převádí kresby a další materiály na digitální obrazy
- Konvertuje dokumenty do formátů vhodných pro tisk nebo online publikaci
- Upravuje velikost a styl textů, šířku sloupců a mezery
- Provádí finální kontrolu rozložení a úprav
- Odesílá finální soubory do tisku
DTP a grafický design
Desktop publishing (DTP) a grafický design jsou dvě odlišné disciplíny, které se přesto často prolínají. Grafický design zahrnuje DTP, ale jde o širší obor, který se zabývá nejen úpravou textu, ale také tvorbou vizuálně atraktivních prvků, jako jsou reklamní designy, loga a další.
DTP je hlavně o úpravě textu a grafických prvků, které mohou být vytvořeny buď grafickým designérem nebo specialistou na DTP. Oproti tomu grafický design se zaměřuje na vytváření designů, které mají sdělit určité informace.
Zatímco grafický design klade důraz především na kreativitu a inovativní myšlenky, DTP je spíše mechanický proces zaměřený na výrobu finálního produktu. Grafický designér má tedy často na starost i DTP, zatímco DTP specialista se nemusí nutně věnovat grafickému designu.
Co vše je součástí systému DTP?
Součástí DTP je počítač, video monitor, tiskárna s vysokým rozlišením a různá vstupní zařízení, jako je digitální skener a další drobné komponenty. Některé navíc integrují pokročilejší paměťové úložné jednotky a komunikační zařízení. K provozu DTP jsou také nutné některé ze softwarových aplikací.
Textové a grafické prvky jsou obvykle vytvářeny několika samostatnými softwarovými programy a poté se zkopírují do programu pro tvorbu stránek, jako je Adobe InDesign, který umožňuje uspořádání konečného kompozitu.
Co má společného desktop publishing, Adobe a Apple?
Na vytvoření odvětví DTP se podílela společnost Adobe zavedením tiskového jazyka PostScript, který dokáže popsat jednotlivé segmenty dokumentu, jako je písmo, grafika a matematické termíny bez odkazu na konkrétní počítač nebo tiskárnu. Jakékoli zařízení tak mohlo generovat stránky v libovolném rozlišení.
Programovací jazyk PostScript vyvinuli počítačoví vědci John Warnock a Charles Geschke, kteří v té době pracovali ve firmě Xerox. Xerox však odmítl tuto technologii uvést na trh, a tak se Warnock a Geschke rozhodli založit svoji vlastní společnost, kterou pojmenovali po potoce v blízkosti jejich domova, tedy Adobe.
O rok později, v roce 1983, společnost Apple získala 15 % Adobe, čímž se stala prvním držitelem licence na užívání jazyka PostScript. V roce 1985 pak Apple uvedl na trh první postscriptovou laserovou tiskárnu LaserWriter, jež byla kompatibilní s počítači Macintosh. Ve srovnání s dříve dostupnými možnostmi tisku představovala tiskárna dramatický pokrok v typografické kvalitě i flexibilitě designu.
Společně s aplikací PageMaker tyto technologie následně umožnili každému uživateli počítače vytvořit profesionální tištěné prospekty bez litografického vybavení a školení. Tento fenomén se stal známý právě pod názvem Desktop publishing.